Search
Close this search box.

Hutba 28/20-21 – Značaj islamskog odgoja i morala

وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

”I doista, ovo je Pravi put moj, pa se njega držite i druge puteve ne slijedite, pa da vas odvoje od puta Njegova; – eto, to vam On naređuje, da biste se grijeha klonili.” (El-Enam, 153)

Poštovana braćo!

Iz sadržaja ajeta citiranog na početku hutbe može se zaključiti da ćemo u današnjoj hutbi nešto više kazati o značaju islamskog morala. To je vrijednost koja predstavlja temelj svakog čovjeka. U islamskoj literaturi zabilježena je jedna lijepa predaja koja na slikovit način govori o tome.

Naime, čuvenog muslimanskog matematičara Ebu Džafera Muhammeda ibn Musaa El-Havarizmija upitali su: ”Ako bismo željeli o vrijednost čovjeka izraziti brojčano, kako bismo to učinili? Odgovorio je: ”Ako je čovjek pošten i moralan njegova vrijednost je broj 1. Ako je snalažljiv i inteligentan dodamo jednu nulu i dobijemo broj 10. Ako ima imetka dodamo još jednu nulu i dobijemo broj 100. Ako je plemenitog porijekla dodamo još jednu nulu i dobijemo 1000. Međutim, ako vrijednost morala i odgoja (a to je broj 1) kod tog čovjeka nestane izbrišemo taj broj i ostanu samo nule a nule nemaju nikakvu vrijednost.”

Prema tome, moralni lik je temelj svake ličnosti, i ako je moral loš, sve je drugo bezvrijedno.

O ovoj temi važno je govoriti danas kada živimo u vremenu koje je puno različitih izazova. Vremenu u kojem zbog savremenih sredstava komunikacije ljudi kao nikada do sada mogu razgovarati, razmjenjivati stavove, nuditi svoje poglede na život. Svako daje i nudi ono što ima i svako uglavnom poziva u ono što on jeste u moral i moralnost koju živi i odgoj za koji smatra da je najbolji i najprimjereniji. Granice prihvatljivog i neprihvatljivog, normalnog i nenormalnog se iz dana u dan pomjeraju. Najbolja zaštita i najbolje sredstvo u borbi protiv ovih negativnih trendova jeste islamski odgoj. Zbog čega? Zbog toga što se islamski odgoj u svojoj suštini temelji na vjerovanju u Allaha, dž.š., i svijesti o Njegovom stalnom nadzoru i kontroli te da sve što čovjek uradi bez obzira da li je to učinio javno ili tajno biva zapisano i bit će na vagi njegovih dobrih ili loših djela. Pored toga, odgajanje u duhu islama znači izvršavanje Njegovih naredbi i klonjenje Njegovih zabrana. Sve što je Allah, dž.š., naredio donosi velike koristi onome ko ih izvršava a sve što je On zabranio štetno na brojne načine: narušava fizičko ili mentalno zdravlje, upropaštava imetak, narušava čast, donosi sramotu.

Drugo što je također veoma bitno da bi odgoj bio uspješan jeste određivanje pravih uzora u životu za koje se pouzdano zna da su svojim životima potvrdili vjeru u Allaha, dž.š. A ne postoji bolji i ljepši uzor za one koji žele hoditi stazama časti i ponosa od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., a njegovo slijeđenje drugi je važni temelj u islamskom odgoju. To znači u svakodnevnom životu raditi, ponašati se, govoriti, ophoditi se prema drugim i drugačijim, prema okolini, slijediti ga u načinu na koji je prakticirao vjeru i kloniti se svega što je on zabranio.

Onaj ko usvoji ova dva osnovna temelja islamskog odgoja vrlo brzo će osjetiti plodove toga. Jer, neće činiti grijehe ni javne ni tajne zbog toga što je svjestan da ga Allah, dž.š., uvijek prati a zbog slijeđenja Allahovog Poslanika, s.a.v.s.,  njegovo ponašanje i moral bit će na vrhuncu etičnosti, uljudnosti i dobrote. Obraćajući se Svome Poslaniku, s.a.v.s., Allah, dž.š., rekao je: Jer ti si, zaista, najljepše ćudi.” (El-Kalem, 4) Onaj ko slijedi Allahovog Poslanika, s.a.v.s., bit će pošten, poštivat će druge, pazit će roditelje i biti im poslušan, održavati će rodbinske veze, bit će čestit i učen, bit će marljiv i ustrajan, bit će uredan i čist, skroman i ponosan, smiren i sretan, a sredina u kojoj živi morat će ga poštivati zbog njegovih moralnih kvaliteta i karakternih osobina koje posjeduje. Znači islamski odgoj i moral uzdižu čovjeka na najviše položaje u društvu kada su u pitanju pozitivne osobine.

Allah, dž.š., naredio je Svome Poslaniku, s.a.v.s., da ummetu prenese slijedeću naredbu:

”I doista, ovo je Pravi put moj, pa se njega držite i druge puteve ne slijedite, pa da vas odvoje od puta Njegova; – eto, to vam On naređuje, da biste se grijeha klonili.” (El-Enam, 153)

Znači, pored puta u koji je pozivao Allahov Poslanik, s.a.v.s., postoje i drugi načini življenja, postoje druge norme morala i ponašanja u koje ne poziva on nego neko drugi. A sve to drugo i drugačije Allah, dž.š., u ovom ajetu naziva stazama koje odvode od pravoga puta. Kao što smo na početku hutbe spomenuli, mnogi se danas nameću i pozivaju u svoje načine življenja, postavljaju se kao uzori, primjeri sreće i uspjeha, provoda i ugodnog života. Bar tako govore i tako se predstavljaju. Međutim, ispod toga površnog blještavila, naštimanih osmjeha i isceniranih prikaza sreće buja život ateizma, nemorala, prevara, depresije, razočarenja, razvoda i brojnih drugih perverzija. Ispod svega toga krije se odvođenje od pravog puta, odnosno od normalnog života dostojnog čovjeka.

Zato, braćo, vodimo računa da se naš moral temelji na propisima naše uzvišene vjere, da se u svom svakodnevnom životu ugledamo na našeg dragog Poslanika a.s. koji je najbolji uzor.

Molim Allaha dž.š. da nas sačuva traženja puta izvan pravog puta koji nam je pokazao svojom objavom, jer su svi putevi izvan toga putevi stramputice i zablude. Neka nas Allah, dž.š., uputi i učvrsti na pravome putu. Amin!

 

U Čajangradu, 19.03.2021. godine.

Hatib: Eldin Fehrić, IVa

Mentor: hafiz Zijad Dervić